Pozycjonowanie stron – czy można się go podjąć samemu?

Pozycjonowanie stron – czy można się go podjąć samemu? Choć jeszcze kilkanaście lat temu obecność firmy w Internecie była przywilejem i czymś, na co mogli sobie pozwolić tylko nieliczni, dziś stała się absolutnym standardem. Mówi się nawet, że jeżeli czegoś nie ma w Internecie, tak naprawdę to nie istnieje. Współcześnie sama obecność w sieci nie wystarcza – strona internetowa musi więc nie tylko być atrakcyjna, ale też zauważalna. Właśnie dlatego powstało coś takiego, jak pozycjonowanie stron, którego głównym zadaniem jest wyniesienie witryny internetowej (nie tylko firmowej, ale i prywatnej – wszystko zależy od potrzeb) na szczyty wyników wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach. Ale czy tak naprawdę możemy się go podjąć samodzielnie?

Pozycjonowanie stron – na czym ono polega?

Pozycjonowanie stron, jak już zostało wspomniane we wstępie, jest procesem, który ma na celu doprowadzenie strony na szczyty wyników wyszukiwania. Każdy z nas celem znalezienia strony korzysta z wyszukiwarek internetowych – obecność naszej strony w nich właśnie jest więc kluczowa w budowaniu odbiorców strony, a jednocześnie naszych potencjalnych klientów. Samo w sobie pozycjonowanie stron jest dość długim procesem, którego podjęcie się rozpoczyna się zazwyczaj od przeprowadzenia audytu mającego wskazać wszystkie aspekty strony, nad którymi powinniśmy popracować celem zoptymalizowania całego procesu. Później mamy do czynienia z długofalowym budowaniem reputacji strony, które to powinno być bardzo uważne, rozsądne i jak najbardziej naturalne.

Zalety skorzystania z usług profesjonalisty

Pozycjonowanie stron - czy można się go podjąć samemu?
Pozycjonowanie stron – czy można się go podjąć samemu?

Pozycjonowanie stron jest czymś bardzo złożonym, choć nie na każdym z jego etapów skomplikowanym. Z uwagi na to możemy się go podjąć samemu – tak naprawdę jednak może się to po prostu nie kalkulować. Wszystko ze względu na to, że jest to proces, do którego powinniśmy podejść z rozwagą, a jednocześnie z odpowiednią wiedzą. Choć bowiem pozycjonowanie stron może być intuicyjne i łatwe do opanowania, równie łatwo można się pogrążyć, prowadząc do efektu odwrotnego do tego początkowo zamierzonego. Czasem warto zatem sięgnąć po pomoc profesjonalisty czy firmy, która pozycjonowaniem zajmuje się na co dzień. Idą z tym zresztą pewne plusy, spośród których wyróżnić możemy:

  • oszczędność czasu – korzystając z usług firmy, która pozycjonowaniem stron zajmuje się na co dzień oszczędzamy czas – jak już wcześniej nadmieniliśmy, pozycjonowanie stron jest procesem, który może trwać długimi miesiącami i któremu musimy codziennie poświęcać bardzo dużo czasu; jeżeli go nie mamy, albo też wolimy skupić się na czymś, na czym się znamy, po prostu warto, abyśmy powierzyli je profesjonalistom;
  • oszczędność pieniędzy – pozycjonowanie jest czymś na tyle złożonym, że aby ogarnąć je samodzielnie z pewnością będziemy musieli zainwestować w kursy, a na pewno wykupić serwery i domeny na zaplecza oraz dostęp do profesjonalnych narzędzi ułatwiających i usprawniający cały proces; powierzając to wszystko profesjonalistom unikniemy tych kosztów, po prostu sięgając po oferowaną przez nich infrastrukturę;
  • brak większego ryzyka – korzystając z usług firmy czy osoby profesjonalnie zajmującej się pozycjonowaniem mamy pewność, że niczego nie popsujemy, a nasza strona rzeczywiście będzie rosła w oczach popularnych wyszukiwarek (obecnie przede wszystkim Google’a, które posiada większościowe udziały na rynku); wbrew pozorom, bardzo łatwo jest doprowadzić do efektu przeciwnego do zamierzonego, a niewłaściwie podejmowane działania mogą doprowadzić nie tylko do spadku pozycji strony w wyszukiwarce, ale nawet wprowadzeniu jej w tak zwaną “banicję”, czyli w kompletne usunięcie jej z indeksu wyszukiwarki;
  • długofalowe efekty – bardzo wiele działań pozycjonerskich oferuje bardzo szybkie, ale niestety krótkofalowe efekty; decydując się na długotrwałą współpracę z firmą pozycjonerską (albo freelancerem, który zajmuje się tym profesjonalnie) mamy pewność, że efekty będą się utrzymywały przez cały czas trwania umowy (zawsze ją podpiszmy!) – zwłaszcza, że wiele spośród modeli rozliczeń w dużej mierze bazuje na osiąganych pozycjach; choć obecnie płacimy również za same działania, większość firm inkasuje dodatkowe pieniądze za osiągane i utrzymywane efekty – to bardzo dobrze dla nas.

Podsumowanie

Choć pozycjonowanie stron jest czymś, czego technicznie można się podjąć na własną rękę, często samodzielność jest w nim bardzo mało polecana. Wszystko ze względu na poziom skomplikowania całego procesu oraz długość jego trwania. Jeżeli prowadzimy firmę, z pewnością chcemy skupiać się na tym, by rozwijać oferowane przez nią produkty czy usługi – nie mamy czasu na coś tak absorbującego. Ponadto, źle podchodząc do pozycjonowania naszej stronie możemy bardziej zaszkodzić, aniżeli pomóc. Jeżeli więc nie czujemy się na siłach, ale też po prostu nie mamy wystarczająco dużo czasu, lepiej, łatwiej i skuteczniej będzie dla nas po prostu postawić na usługi firmy, która zrobi to za nas. Będziemy wtedy mogli spać spokojnie i skupić się na tym, co w działaniu naszej firmy jest po prostu kluczowe.